Hírek

Mi az a funkcionális edzés

2016.03.23
Egyre több fitness teremben találkozhatunk a rejtélyes szóval: funkcionális tréning. Sokak számára azonban nem egyértelmű, mit is takar pontosan ez a megnevezés, így félnek kipróbálni ezt a fajta edzésmódszert. Szeretnénk eloszlatni a ködöt, amely a funkcionális tréninget körülveszi, hiszen igen hatékony óratípusokról van szó, melyek egy tudatos edzéstervből nem hiányozhatnak.

A funkcionális edzés lényege, hogy a testet egészként kezeli. Nem külön izomcsoportokra fókuszál, hanem összetettebb gyakorlatokkal egyszerre mindig több izomcsoportot dolgoztat meg egy-egy mozgásminta erősítése során. A mindennapi élet során előforduló mozgások adják az alapot a gyakorlatokhoz, tehát guggolások, emelések, húzó és toló mozgások variációi képezik az edzés alapját. Ahhoz, hogy ezeket az összetettebb gyakorlatokat végre tudjuk hajtani, mindig stabilizálni kell a kiinduló testhelyzetünket a tartó izomzat segítségével. Ezért a funkcionális edzés igen hasznos „mellékhatásaként” erősödnek a törzs támasztóizmai is. A hagyományos alakformáló, erősítő edzésekkel ellentétben a funkcionális edzés komolyan igénybe veszi keringési rendszert is, így állóképességünkre is pozitív hatással van. Mivel az edzés összetett, szépen formálja az egész testet, és kondíciónkra is jó hatással lesz.

A funkcionális tréning egy szemléletet jelöl, többféle óratípus létezik, amely megfelel ennek a szemléletnek. Igen hatékonyan dolgozhatunk eszközök nélkül is, csak a saját testünket használva. A funkcionális tréningnek ezt az irányát is egyre több edző követi, továbbfejlesztve ezáltal a hagyományos alakformáló órákat. Egyre több eszköz kerül azonban forgalomba, melyekkel az ilyen típusú órák színesíthetők, hatékonyságuk még jobban növelhető. Legismertebb közülük talán a TRX, amely egy felfüggesztéses eszköz. Instabilitásának köszönhetően kemény munkát követel a törzsizmoktól minden gyakorlat közben. A funkcionális edzések kedvelt eszközei a különböző fajta homokzsákok is, amelyek lényegesen más terhelést jelentenek, mint a hagyományos súlyzók. A funkcionális tréning típusú órákon koordináció és robbanékonyság fejlesztés is zajlik, hiszen ezen képességek fejlesztése is elengedhetetlen ahhoz, hogy testünket összehangoltan, hatékonyan tudjuk mozgatni.

A funkcionális edzésben éppen az a jó, hogy bárkinek ajánlott, hiszen sokoldalúan fejleszt, sokféle eszköz felhasználható céljainak eléréséhez. Kezdőknek remek lehetőség arra, hogy megfelelő kondíciót szerezzenek, és megerősítsék törzsizmaikat. Sportolóknak jó kiegészítés, hiszen adott sportágak egyoldalú terhelést rónak szervezetünkre, így a funkcionális edzésben az esetlegesen lemaradt testrészek, képességek is fejleszthetőek. És végül, de nem utolsó sorban ne felejtkezzünk meg arról sem, hogy a funkcionális eszközöket a rehabilitációban is használják, nagyon jó eredményeket lehet velük elérni sérülések utáni gyógytornában, de a mindennapi élet okozta gerincproblémák megoldásában is.

Éppen ezért építettük ki saját programunkat, amely háromlépcsős rendszer. A 8 hetes beavatás program vizsgával zárul, amely után az Athletic Body és az UST csoportokban tovább fejleszthetitek képességeiteket szakképzett edzőink segítségével:

 

Bakai Levente - Thor FMT level 1. // Online Coach // Suspension Trainer

Bujáki Richárd   - Thor FMT level 1. // Online Coach

Kolláth Lili  - Thor FMT level 1. // Suspension Trainer

Kolláth Péter  - Thor FMT level 1. // Online Coach

Nagy Réka  - Thor FMT level 1. // Suspension Trainer

Szentes Balázs - Thor FMT level 1. // Online Coach //  Trainer

Tanos Bálint - Thor FMT level 1. // FMT level 3// Suspension Trainer

Partnereink

All You Can Move Webfejlesztés: DropBy Digital