Hírek

Plesó Tomival beszélgettünk!

2016.08.25
Elkaptuk Plesó Tamást, crossfit versenyzőt, a Thor Gym Zugló crosstraining edzőjét pár kérdés erejéig.

Sokakat egy fájó szakítás, gyermekkori csúfolódás, vagy szülői szigor indít el a sport útján. Nálad ez miként indult?

Elég aktív voltam fiatalabb koromban is. Kosárlabdáztam 10 évig. A tesi tanárom volt a legfőbb edzőm az ő hatására indult az egész, megtetszett a sport és így kezdődött lényegében a kosár által. A kosarat MB 2-es szinten csináltam, általános iskolában is tesi tagozatos voltam, úgyhogy kellett is valamit villantani. Atlétika is játszott egy ideig, de az csak hobbi szinten.

Milyen komolyabb eredményeket értél el idáig?

Kosárlabdában, utánpótlás korosztályban mindig kezdőjátékos, alapember voltam egész junior korosztályig. Egyetemi és megyei bajnokság során aranyérmes lett a csapat, nagyon jó volt az az idény, ott fontos láncszeme voltam a csapatnak.

Hogyan ismerkedtél meg a funkcionális edzéssel?

Mint sokaknak, nekem volt egy bodys korszakom amikor optikai gyúrást csináltunk a TF-es srácokkal, csak gyúrogattunk, de  iszonyatosan unalmassá vált, lényegében a lányok miatt csináltuk, láb nulla, minden nap mell-bicepsz. Egyrészt uncsi volt, másrészt nem volt semmi transzferhatása, pl.: atlétikában vagy egyéb TF-es gyakorlati tárgyakban nem tudtam kamatoztatni. Sok szaktársam sokkal erősebb volt, rosszabb fizikummal, és itt telt be a pohár. Fáradékony voltam, gyenge voltam, a hasam volt kockásabb és a vállam kerekebb, de nem voltam tőle sokkal előbbre.

Mikor érett meg benned a gondolat, hogy te már pedig funkcionális edző leszel?

Elég hamar megfogalmazódott bennem a TF-es időkben, ugyanis két lehetőség áll a hallgatók előtt. Vagy pedagógus leszel, vagy edző. A gyakorlatok során rájöttem, hogy pedagógusként nem állnám meg a helyem, így az edzői pálya felé vettem az irányt, ami eleve közelebb állt a szívemhez. Ez párhuzamosan ment azzal mikor a „butagyúrást” akartam kiváltani az értelmes és funkcionális edzéssel, hogy a csajozáson kívül másra is használhassam a kis testem. Adta magát, hogy ezen a pályán edzősködjek. Úgy kezdtem, hogy a TF-es szobatársam kitalálta, tök jó a TRX és csináljuk meg a képzést rá. Amikor mi mentünk volt még egy alapfeltétel, hogy vagy már rendelkezned kellett testkultúrális oklevéllel, vagy folyamatban kellett legyen a képzés. Rizsamentesen ment a képzés, majd itt már nem volt megállás. Ezt követte az FMT ami fain volt, mert sok más képzéssel ellentétben részletesen belement mindenbe.

 

Mi az ami azóta is a pályán tart?

Kezd egy jó versenyzői brigád kialakulni és nagyon motiváló velük együttdolgozni, főleg ez hajt. Szeretek olyan vendéggel is dolgozni, aki a fittség miatt jön le, de teljesen más az amikor valakinek versenyzői szándékai vannak.

Hiszel-e abban, hogy az élet folyamatos tanulás? Milyen sűrűn képzed magad tovább?

Közhely de nyilván igen. Folyamatosan képzem magam, hiszek a life-long learningben. Mivel ha valóban jó akar lenni valaki a szakmájában, akkor naprakésznek kell maradnia.

Nálad egy edzés, hogy néz ki? „Durr bele Balázs” módjára belevágtok a tanítványoddal, vagy vannak komolyabb előmunkák?

Persze vannak. Megérkezik, kezdünk egy lágyszövet kezeléssel, ami hengerrel és/vagy labdával történik. Ezt követően van egy KÖZÖS bemelegítés. Igaz megtanítom nekik hogyan melegítsenek, maguktól is tudják már csinálni, tudják a tematikát, (akinek mobilitási hiányossága van az külön is végez még plusz melegítést) de ettől független én is végig felügyelem az egészet. Ezt követően van egy olimpiai súlyemelő blokk, majd WOD, közös/egyéni nyújtás, itt már kicsit szabadkezet kapnak. Illetve van egy speciális, erőemelő nap, ahol nyers erő fejlesztés van a BIG3-vel és annak változataival. Ott nincs WOD, csak nyers erő.

Mit tartasz fontosnak, mikor egy embert edzel?

Érezze jól magát, érezze magát biztonságban, alapvető nálam, hogy sérülésmentesen menjen a munka, egészséges maradjon. A nagytöbbség amatőr, dolgozó ember akiknek fontos, hogy egy sérülés miatt ne essenek ki a munkahelyükről. És persze a folyamatos fejlődés, a sikerélmény is ugyan olyan fontos.

Ha egy tanítványodnak rossz napja van, milyen eszközökkel tudod motiváltabbá tenni?

Általában mindig beszélgetek olyankor vele, hogy mi a baj, milyen volt a napja stb. Nem mondom, hogy ketten megváltjuk olyankor a világot, de általában sikerül túljuttatnom a holtponton és ismét motiváltabban zajlik az edzés.

Volt-e már arra precedens, hogy egy tanítványod azt mondta, megváltoztattad az életét?

Így szó szerint még nem mondta senki, de volt egy lány edzettem aki hozott fehérjés sütit amit otthon csinált köszönet képpen, volt aki mondta, hogy már rég feladta volna ha egyedül kezdett volna bele segítség nélkül. Ilyenek voltak.

Köszönjük Tomi az interjút. További jó munkát, és ne feledjétek, Tomi folyamatosan vár minden érdeklődőt crosstraining edzésre a zuglói teremben!

Partnereink

All You Can Move Webfejlesztés: DropBy Digital