Hírek

Vitorlássport, s ami mögötte van

2018.05.24
Számunkra mindig is fontos volt az élsport támogatása. Az elmúlt években több olimpikon is megfordult termeinkben. Az elmúlt időszakban kajakosokat támogattunk és Tóth Mátyást, aki ha itthon van, akkor Zuglóban készül versenyzőivel.

Mátyás, testvérével és testvére párjával egy igen eredményes nemzetközi vitorlázó csapatot menedzsel. A világ szinte összes kontinenséről vannak versenyzőik. Interjúnk az alapozó időszak mindennapjaiba kalauzol el benneteket és láthatjátok milyen az út, amely Tokióig vezet.

 

Szia Mátyás! Öröm veled újra itthon találkozni!

Sziasztok! Igen most épp itthon vagyok, kellett már a pihenés a hosszú alapozó időszak után. De nem maradok sokáig, mert hamarosan folytatódik a szezon a következő versenyekkel.

 

Merre mentek még idén?

Most egy hét múlva Világkupa döntö lesz Franciaországban (az Európa Bajnokság szintén Franciaországban volt, aminek egy hete lett vége), majd megjárjuk Németországot és utána Dániában lesz egy nagyon fontos kvótaosztó verseny. Az év lezárásaként pedig  a tokiói olimpia helyszínére utazunk és leteszteljük egy éles versenyen a pályát.

 

Akkor az idei évetek is tele van izgalmakkal. Hogy áll a csapatotok? Hogy sikerült a téli felkészülés?

November elejétől március 15.-ig tartott a klasszikus alapozó időszak. Székhelyünk ebben az időszakban a Kanári szigeteken van. Már stabilan 10 fős nemzetközi csapattal dolgozunk együtt. Főleg lányokkal, de olykor-olykor csatlakozik hozzánk pár férfi versenyző is.

A csapat gerincét a két legjobb versenyzőnk alkotja. Mind a ketten Laser Radial hajóosztályban indulnak. A görög leányzónk (Vasilea Karachaliou) nagyot lépett előre a tavalyi szezonban és idén jelenleg a 7. helyen áll a világranglistán. Másik hölgyversenyzőnk, Svájc színeit képviseli (Maud Jayet) és a 22. helyen van. Ez a két eredmény igen bíztató a jövőt illetően, mind a ketten stabilan a világ élmezőnyébe tartoznak. Idén kezdődnek a kvótaszerző versenyek, ahol a legjobb versenyzők máris kvalifikálhatják magukat a tokiói olimpiára. Ez lenne a nagy cél az idei évre, hogy mind a ketten egy-egy kvótával indulhassanak neki a jövő évi felkészülésnek.

 

Milyen egy napotok alapozó időszakban?

Minden nap 9:00-kor kezdünk a konditeremben. Egyén és program függő, hogy mit csinálunk pontosan reggel, általában gyógytorna, Balance, koordinációs edzés, saját testsúlyos erőfejlesztés van terítéken, illetve ezek ötvözése egy kis mentáltréninggel.   

Ezek után 11:30-tól körülbelül 14:00-ig vízen vannak a lányok, majd rövid pihenő után 16:00-kor újra találkozunk a konditeremben és súlyzós vagy állóképességi edzéssel folytatjuk a programot. Hetente körülbelül 3x vagy 4x van súlyzós edzés, az általános erőfejlesztés mellett többeknél kimondott cél a súly gyarapítása. 2x vagy 3x úszással, futással vagy biciklizéssel fejlesztjük az állóképességüket és hetente 1x jógázni járunk.

Természetesen, amit most elmondtam az nagyon sematikus, mert ilyen hosszú időszak alatt nagyon sok a változó, amit figyelembe kell vennünk. Például a szélhez alkalmazkodnunk kell. Ha épp nem fúj vagy ha túl erős volt az edzésen, akkor a programot annak fejében kell változtatnunk. De önmagában is a fáradás egyéni szinten sokat befolyásol. Dolgozunk olyan rég együtt a lányokkal, hogy már a reggelinél látom, ki milyen formában van. Ezenfelül a prevencióra nagyon nagy hangsúlyt fektetünk. Van olyan tanítványunk, aki csak rövidebb időre csatlakozik hozzánk a téli felkészülés során, kifejezetten azért, hogy kondícionális képességein közösen dolgozzunk.

 

Milyen típusú gyakorlatokat végeztek a konditeremben?

Teljes mértékben a funkcionális edzés alapelvei mentén építkezünk. Ha tehetjük, szabadsúlyokat használunk, de a felszerelés nagyban befolyásolja a munkát. Nyomás, húzás, guggolás, felhúzás sokat szerepel az étlapon. De az aszimmetrikus helyzetek miatt (hajóban való testhelyzet és mozgás miatt. a szerk.) kiemelkedően fontos a stabilitás, a szimmetria. Illetve a legfontosabb mindközül a derék. A sérülések elkerülése érdekében sokat dolgozunk a terület munkabírásán. Alapvetően igyekszem sok különböző feladatot belecsempészni a felkészülésbe, hogy izgalmasan tartsuk a monoton konditermi edzéseket. Úgyhogy fejfölé nyomáson kívül szinte mindent szoktunk csinálni. (Az kevésbé adaptív a sportmozgás szempontjából. a szerk.)

 

Mi a célotok az idei szezonra?

Nem titkolt célunk, megszerezni a kvótákat már idén. Ha ez sikerül, akkor egészen más fejjel lehet neki menni a jövő évnek. Kevesebb versennyel és több alapozással készülhetnénk Tokióra. Alapvetően nem csak a kijutás, hanem a jó eredmény megszerzése a cél. A lányok rendesen dolgoznak, sokat fejlődtek, úgyhogy minden adott ahhoz, hogy ne csak kiutazzunk az olimpiára, hanem ott maradandót alkothassunk.

 

Sok sikert kívánunk nektek és követni fogjuk az utatokat.

Partnereink

All You Can Move Webfejlesztés: DropBy Digital